Syystulet roihusivat Riihisaaressa!

Tulen ratinaa, ruokakojujen herkullinen tuoksu. Puheensorinaa, keskiaikaista musiikkia, paperilyhtyjen rapinaa. Näitä aistituntemuksia sai mm. kokea Savonlinnan Syystulilla, jotka järjestettiin jälleen syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna 1.-3.9.2023 Riihisaaressa.

Syystulilla oli tarjolla paljon erilaista ohjelmaa. Perjantai-iltana oli uutena ohjelmana Törninpyörän vierasvenesatamassa Syystulien ulko-olkkari nuorille, jonka järjestivät Kohti nivelvaihetta ja sen yli! -hanke yhteistyössä kumppaneiden kanssa. Tapahtuma oli nuorten itse suunnittelema: mukana oli mm. piknik, rap-paja, taidenurkkaus sekä Dj soittamassa musiikkia.

Lauantaina oli Syystulien pääpäivä ja ohjelmaa riitti aamusta iltaan. Aamupäivänä Mahdollisuuksien torilla oli keskustelua ympäristöstä ja eri kulttuureista sekä Klovneria-esitys Täti Hattara ja Töötti ilahdutti lapsiperheitä tarinoillaan. Syystorilla Martti Talvelan puistotiellä yhdistykset ja käsityökauppiaat pääsivät esittelemään toimintaansa ja kauniita tuotteitaan.

Keskiaikaista markkinahumua oli tarjolla Riihisaaressa koko viikonlopun ajan, kun Hämeestä kotoisin oleva Osuuskunta Villapakan koordinoimat Keskiaikamarkkinat rantautuivat Savonlinnaan. Keskiaikaskauppiaita oli tullut niin muualta Suomesta kuin aina Viron maalta asti. Tarjonta vaihteli lampaantaljoista saviastioihin ja itsetehdystä juustosta herkullisiin rahkamunkkeihin. Myös kotimainen Pääskylä duo toi ihanaa tunnelmaa markkinoille folk-musiikillaan.

Lauantaina Syystulien uutena päiväohjelmanumerona oli vaikuttava ampumaesitys Olavinlinnan piirityksestä vuodelta 1788. Komendantin puistoon Linnankadulle oli kertynyt suuri joukko kiinnostuneita ihmisiä seuraamaan, kun vanhan ajan sotilaspukuihin sonnustautuneet henkilöt kertoivat piirityksen etenemisestä ja yksityiskohdista. Lopulta yleisö sai kokea hiuksianostattavan esityksen, joissa vanhoilla tykeillä ”ammuttiin” ruudin voimalla vedelle päin äänekkäiden pamausten johdattelemana. Esityksestä vastasivat Tykkipursiyhdistys, Pyhän Olavin Kilta ry sekä Rautpohjan tykkikerho.

Syystulilla ei ollut lainkaan erikoista myös tavata kauniita Pin-up leidejä hulmuavissa kellohelmoissa, nimittäin Syystulien aikaan Beauty & Beast Oy järjesti yhteistyökumppaneiden kanssa Miss Pin-Beauty 2023 -kilpailun. Kisafinaali käytiin Original Sokos Hotel Seurahuone Savonlinnassa ja iltaa tahditti rock ja rockabilly trio Pate Friman & Riverside Ramblers.

Martti Talvelan puistotiellä suuressa teltassa, saattoi kuulla puheensorinaa ja paperin rahinaa. Ihmisiä oli kerääntynyt Lyhtypajaan taittelemaan paperisia lyhtyjä pitkän pöydän äärelle, jotka laskettaisiin illan hämärtyessä Pikku Kakkosen uimarannalta Saimaan sineen. Teltassa oli lämpöinen tunnelma ja pienet valonkajeet kurkistelivat myrskylyhtyjen sisuksista.

Tänä vuonna valitettavasti sää ei ollut lyhtyjen laskun aikaan kovinkaan suotuisa. Nimittäin tuuli tuiversi uimarannassa vedeltä päin, eivätkä paperilyhdyissä olevat tuikut ottaneet syttyäkseen. Veteen laittamisen sijaan moni lyhdyistä tunnelmoija laittoi itse tekemän lyhtynsä hiekalle, jossa se sai olla vähän suojaisammassa tilassa kuin veden armoilla.

Lauantai-ilta huipentui Tamperelaisen tulitaideryhmä Flamman tulishowhun sekä upeasti roihuavan kokon polttoon.

Nimetön malli (2)