KYLÄAKTIIVIEN JA – TAHOJEN HUOMIOIMINEN 2020

Huomoidut yhteiskuvassa

Savonlinnan kylät ry on huomioinut aktiiveja ja ansioituneita kylätoimijoita syksyisin järjestettävässä Kyläkaalassa. Tämän vuoden osalta Kyläkaala Makkolan Päivölässä jouduttiin perumaan koronaepidemian vuoksi.

Kyläkaalan pääohjelmanumerona on ollut kyläaktiivien ja – tahojen huomioiminen. Savonlinnan kylät ry järjesti perjantaina 30.10. 2020 Savonlinnan linja-autoaseman sisäpihalla huomioimistilaisuuden, joka toteutettiin turvallisuussuosituksia noudattaen.

Yhteisöllinen toiminta vaatii aina aktiivisia henkilöitä tai tahoja taakseen, voi puhua toiminnan moottoreista, jotka pitävät huolta, jotta yhdessä päätetyt toiminnot toteutetaan sekä innostavat omalla esimerkillään myös muita mukaan yhteisön toimintaan.

Savonlinnan kylät ry haluaa huomioida vuosittain näitä henkilöitä ja tahoja, jotka pitävät yllä ja kehittävät kylien ja asuinalueiden elinvoimaisuutta sekä viihtyisyyttä. Kyse on merkittävästä yhteisöllisyydestä yhteiseksi hyväksi.

Koko tapahtuma nähtävissä streemattuna sekä huomioitujen pidemmät ansiot nähtävissä yhdistyksen kotisivulla: www.savonlinnankylat.fi

Vuoden 2020 huomioidut ovat:

Pertti Hätinen: Toimii Tuohisaaren ja lähialueiden hyväksi mallikkaasti, on siis myös tiehoitokunnan toimimies. Puuhamies vailla vertaa.

Arto Pesonen: On perheineen toiminut koko ikänsä kotikylänsä eteen. Osti tyhjilleen jääneen kyläkaupan ja järjesti siihen Säimen-Sönkkä kyläyhdistykselle uudet toimitilat.

Kulennoisten Nuorisoseura/ Nuorisoseuratalo Lahtela: Hyvä esimerkki myös siitä mitä kaikkea voi tehdä kun "pannaan toimeksi" riittävällä porukalla.

Raija Hirvonen: On ollut vuosikymmeniä mukana kylätoimikunnan ja sittemmin rekisteröidyn Kumpuranta-Rauvanniemi kyläyhdistyksen hallituksessa.

Anssi Kostiainen: Anssin ja Lauri Kortelaisen yhteinen aloite StreetWorkout-puiston rakentamisesta oli peruste Laitaatsillan kyläyhdistyksen toiminnan jatkamiselle 6 vuoden hiljaiselon jälkeen vuonna 2014.

Nätkin kyläyhdistys/Nätkin koulun vanhempainyhdistys: Nätkin koulun aktiivinen vanhempainyhdistys on ollut pontimena perustaa Nätkille kyläyhdistys, joka on rekisteröity toimimaan joulukuussa 2019.

Putikon kyläyhdistys: Uusi Putikon alueen kyläyhdistys on 11.7.2020 perustettu putikkolaisten turvallisen ja viihtyisän asumisen, monipuolisten palveluiden ja viihtyisän ympäristön edistämiseksi.

Jukka Nokelainen: Aktiivisesta työstä kyläyhteisöjen eteen seutukunnalla.