Kokoontumisrajoitukset edelleen voimassa

Koronakuva

Koronaepidemian ajankohtaiset (päivitys 9.4.2021) määräykset koskien yhdistysten kokouksia ja yhdistysten järjestämiä tilaisuuksia ovat hieman "ristiriitaisia". Yhdistyksen jäsenet saavat nimittäin kokoontua suuremmin joukoin kuin kansalaiset yleisiin tilaisuuksiin. Mutta näillä ohjeilla mennään.

Toimialueemme osalta on edelleen menossa pandemian kiihtymisvaihe. Keskeinen toimintalinja on edelleen yksilötasolla kontaktien vähentäminen minimiin, käytännössä vain omaan lähipiiriin ja välttämättömään asiointiin. Tilanteissa, joissa kontakteja ei voi välttää, kuten joukkoliikenteessä ja kaupoissa, on erityisen tärkeää huolehtia kahden metrin turvavälistä ja käyttää kasvomaskia.

Kolomosen toimialueella on edelleen voimassa laaja etätyö- ja kasvomaskisuositus. Alueellista maskisuositusta tarkastellaan seuraavan kerran 20. 4. 2021.

Yleisötilaisuuksissa henkilömäärä saa olla enimmillään kuusi Itä-Suomen aluehallintoviraston määräyksellä. Aluehallintoviraston määräys on voimassa 22. 4. 2021 saakka. Sosteri suosittaa rajaamaan myös yksityistilaisuuksia enintään kuuteen henkilöön. Aluehallintovirasto linjaa edellä olevasta poiketen, että yhdistysten sääntömääräisiin tai lakimääräisiin kokouksiin, joihin lähtökohtaisesti voivat osallistua vain yhteisön jäsenet sekä kutsuttuina eräät muut, ei sovelleta yleisötilaisuuksia koskevia kokoontumisrajoituksia. Tässä yhteydessä on kuitenlkin syytä muistaa, että lievennys koskee vain sääntö- tai lakimääräisiä kokouksia eli kevät- ja vuosikokouksia. Muita yhdistysten järjestämiä kokouksia koskee edelleen kuuden hengen maksimimäärä.

Mutta jotta asia ei olisi liian selkeä, löytyy Oikeusministeriön sivuilta seuraava ohjeistus:

"Yhteisön hallitus voi kuitenkin lykätä kokousta tai yhdistää kevät- ja syyskokoukset. Päätöksen on perustuttava kokonaisarviointiin, jossa on otettava huomioon yhteisön yhtiöjärjestys tai säännöt päätettävistä asioista, osakas- tai jäsenkunnan terveydensuojelutarpeet sekä se, voiko lykkäyksestä aiheutua vahinkoa yhteisölle tai sen osakkeenomistajille tai jäsenille (ks. LaVL 2/2020 vp, s. 4 ja HE 117/2020 vp). Yleensä lykkäys tai kokousten yhdistäminen ei vaikuta päätösten pätevyyteen.

Valtioneuvosto on 15.4.2021 antanut lakiesityksen (HE 53/2021 vp) joka sallisi osuuskunnan ja yhdistyksen kokouksen lykkäämisen pidettäväksi syyskuun 2021 loppuun mennessä. Lykkäysmahdollisuus ei koske tilinpäätöksen laatimista. Lakiesitys on eduskunnan käsiteltävänä.

Itä-Suomen aluehallintoviraston ajankohtaiset kokoontumisohjeet vahvistetaan 20.4.2021 ja ne ovat luettavissa aluehallintoviraston sivuilla alla olevan linkin kautta.

Päivitetyt ohjeet löytyvät Sosterin sivuilta sekä Itä-Suomen Aluehallintoviraston sivuilta.