Lukemattomia kirjoja kuukausi@postin edulla

Kirjakasa

Savonlinnan Seudun Kolomonen ry on neuvotellut joidenkin kirjankustantajien kanssa uuden "lukijaedun" kaikille Kuukausi@postin lukijoille. Tässä sarjassa esittelemme siis sellaisia kirjoja, joiden lukemisesta uskomme olevan hyötyä yhdistyksillemme, yhteistyöverkostollemme ja useille yhteistyökumppaneillemme niin yhteiskunnan toimijoidne kuin yrityselämänkin parissa.

Otamme vastaan myös vinkkejä teiltä lukijoilta sellaisista uusista kirjoista, joissa arvioitte olevan hyvää materiaalia yhdistysten, järjestöjen, hankkeiden ja yhteistyöverkotommo omaan ja yhteiseen kehittämiseen. Vinkkejä saa lähettää sähköpostitse osoitteeseen kimmo.kaarmelahti@kolomonen.fi

Esiteltävien ja lukijahintaan välitettävien kirjojen sarjan aloittaa Gaudeamuksen julkaisema Työntekijän osallisuus, joka antaa hyviä valmiuksia työelämän osallisuuden lisäksi myös yhdistysten toimintaan ja erilaisten hankkeiden toteutukseen.

Työntekijän osallisuus -kirja rakentaa hyvän, kieltämättä myös tieteellisen ja paikoin monipolvisenkin, kuvan nykytilanteesta, jossa työelämän jatkuva muutos aiheuttaa epävarmuutta. Työntekijöiltä vaaditaan joustavuutta ja sitoutumista itsensä sekä työyhteisönsä kehittämiseen. Kun uudistetaan organisaatioita ja sopimuskäytäntöjä tai edistetään kilpailukykyä ja työhyvinvointia, korostetaan työntekijöiden osallisuutta. Siihen nojataan myös sosiaalisen syrjäytymisen torjunnassa ja kotoutettaessa maahanmuuttajia.

Erityisesti osallisuutta, sosiaalisen syrjäytymisen torjuntaa ja kotouttamista käsittelevät osuudet Työntekijän osallisuus -kirjassa antavat hyvää perustaa näitä erityiskysymyksiä käsittelevälle hanketyöskentelylle. Tässä suhteessa kirjan ajattelu siitä, mihin tai mistä meidän pitäisi olla osallisia antaa paljon mietittävää. Kirjassa painotetaan, miten olennaista on kokemus oman toiminnan merkityksellisyydestä.

Nyt voit Kuukausi@postin lukijana tilata Työntekijän osallisuus -kirjan kustantaja Gaudeamuksen verkkokaupasta tarjoushintaan 28 € (ovh 36 €, sis. alv. 10%) ja ilmaisella toimituksella. Saat etuhinnan voimaan lisäämällä kirjan ostoskoriin, syöttämällä ostoskorissa Kampanjakoodi-kenttään tunnuksen OSALLINEN ja painamalla Lisää kampanjakoodi -painiketta. Tämän jälkeen voit täyttää loput tilaustiedot. Tarjous on voimassa 31.12.2021 asti.

Linkki kauppaan on tässä.

Toinen Kuukausi@postin suosittelema kirja on Vastapaino -kustantomon maaliskuussa julkaistu Neljäs sektori -kirja, joka valottaa erittäin monipuolisen ja mielenkiintoisen näkymän erityisesti kaupunkiaktivismin moniväriseen maailmaan. Kirjan mukaan kaupungeissa kytee nyt hyvin uudenlainen kansalaisvaikuttamisen ja demokratian ilmentymä. Kirjoittajien (kaupunkisosiologian dosentti ja yliopistotutkija Pasi Mäenpää ja Suomen ympäristökeskus Syke'n kestävän kaupungistumisen, osallisuuden ja yhteistoiminnallisen hallinnan erikoistutkija) mukaan kaupunkiaktivismin eri muodoissa kansalaiset ovat aiemmin näkemättömillä tavoilla vapautuneet.

Neljäs sektori sukeltaa uudenlaisen aktivismin pyörteisiin. Digitalisaation, internetin ja sosiaalisen median myötä kansalaisyhteiskunnan toiminta on muuttunut: se perustuu verkostoihin ja vertaistuotantoon. Uudet toimijuudet muuttavat kaupunkeja ja koko yhteiskuntaa.

Käsiteinnovaationa neljäs sektori on yritys kehystää kaupunkiaktivismin uusi kenttä. Neljännellä sektorilla tarkoitetaan yhteistoiminnallisen kansalaistoiminnan aluetta. Se on luonteeltaan proaktiivista, se keskittyy toimintaan ja organisoituu järjestötoiminnan ulkopuolella.

Neljäs sektori  -kirja on tarkoitettu kaikille kaupunkien yhteiskunnan tilasta ja muutoksesta kiinnostuneille passiivisille ja aktiivisille kansalaisille, eri alojen opiskelijoille ja tutkijoille sekä viranhaltijoille ja poliitikoille.